fredag 28. januar 2011

Anmeldelse: Matched av Ally Condie

Matched av Ally Condie

Lest: Januar 2011
Språk: Engelsk

ISBN13: 9780525423645
366 sider

Bak på boka:

ON HER SEVENTEENTH BIRTHDAY,
CASSIA MEETS HER MATCH. SOCIETY DICTATES
HE IS HER PERFECT PARTNER FOR LIFE.
EXCEPT HE´S NOT.

In Cassia´s society, Officials decide who people love.
How many children they have.
Where they work.
When they die.

But Cassia finds herself falling in love with another boy,
she is determined to make some choices of her own.

And that´s when her whole world
begins to unravel...


Kort om selve historien:
Hovedpersonen er en ung jente som heter Cassia, på ca. 15 år mener jeg. Hun bor i et samfunn som er veldig overvåket. De har officials som holder øye med alt og som passer på at alle regler blir fulgt. Samfunnet bestemmer:
- Hvem som får være sammen og stifte familie
- Hva de spiser
- Hva de jobber med
- Hva de får lese, høre og se
- Hva de får lov til i deres fritid
- Strengt tatt alt ;) Så pass på. Det blir holdt øye med deg.

Vi følger Cassias utvikling. Ettersom hun får sine egne tanker, tanker som ikke helt passer inn i det samfunnet hun bor i. Hun blir satt sammen med den gutt de har valgt ut til henne, men samtidig forelsker hun seg i en annen.. Hvordan skal hun klare seg i hverdagen, når ingen må oppdage de bruddene hun gjør på lovgivningen. Og hva vil skje hvis hun blir oppdaget. Og blir hun oppdaget? Og hvis hun ikke blir, hvordan kan hun så late som om de ikke bare later som om de ikke vet det, bare for og lure henne ;)

Min mening:
Jepp.. Kort fortalt denne boka setter mange tanker i spill. Og den er fantastisk.. Utrolig bra skrevet og ikke lik noe annet jeg har lest. Ny favoritt bok :)

Liker den skiller seg ut. Normalt er det satt fokus på kjærligheten, men her er det bare en liten brikk i puslespillet, men bare rolig den er der ;)
I stede er det fokus på hennes utvikling og tankene omkring samfunnet. Ganske tanke oppvekkende. For hvem vet. Kanskje ser fremtiden sånn ut ;) Håper ikke det..

Jeg var slukt inn i boken fra første til siste side.. Så 6 ut av 6 stjerner fra meg :)


Løp og kjøp alle sammen, denne anbefaler jeg at man leser :)

Sjekk også:
- Bokas egen hjemmeside

- Legg den til på bokelskere
- Legg til eller les om på Goodreads

Første boka i Dystopia trilogien til Ally Condie. 2 boka skal hete Crossed og skulle gjerne komme i November 2011. Mens tredje boka er forventet i 2012.


Har du lest denne? Og hva syntes du? Del gjerne link til din egen anmeldelse. Så vi får flere syn på saken ;)


~MoonStar~

4 kommentarer:

  1. Bra anmeldelse! :D Jeg fullførte denne i forrige uke og likte den supergodt , men ikke like mye som deg. For meg var det ett eller annet som ikke helt føltes rett (verdens dårligste begrunnelse I know). Hvis jeg skulle gitt den karakter ville det blitt det nok blitt 4 eller 5 stjerner.:)

    SvarSlett
  2. Haha vet alt til den fornemmelsen.. Sånn hadde jeg det litt med Book of tomorrow.. :P

    SvarSlett
  3. Fin anmeldelse! Jeg har veldig lyst til å lese Matched. Den kommer forresten ut på norsk i løpet av våren også(for de som ikke liker å lese på engelsk).

    SvarSlett
  4. Takk :) Du burde virkelig lese den ;) Tror du vil kunne like den :)

    Og takk for oplysninga.. Visste ikke den kom på norsk. Men kjempe bra det da :D

    SvarSlett