lørdag 2. juli 2011

Anmeldelse: Rottekrigen 1 Codys Arv av Einar A.Lund

Rottekrigen : Codys Arv
av Einar A. Lund



Om boka:
Codys Arv er første boken i trilogien Rottekrigen skrevet av Einar A. Lund. Serien er beregnet på barn og unge i alderen 10-14. Det var hans debut bok innenfor barnelitteratur og den ble utgitt for nylig i starten av 2011.
Jeg var heldig og ble kontaktet av Einar om jeg ville lese boken hans. Og det har jeg nå gjort :)

ISBN-13: 9788205408821
ca. 410 sider

Lest: Juni 2011
Språk: Norsk

Bak på boka: (omtale fra Forlaget)
En røff fortelling i et nådeløst univers fylt av stolte rotter, feige fiender og mektige flygende hjelpere I den nådeløse kampen mellom svartrottene og brunrottene må Cody ta et valg. Codys far var en legendarisk kamprotte og sanndrømmer som døde da Cody var bare en liten svartrotteunge. Kan Cody ta opp arven etter faren sin, han som til nå har levd et liv som bedagelig overklasserotte? Han kjenner at han har de samme evnene til å drømme sant, men kan han bli en uredd rottekriger og forandre svartrottenes skjebne? Og er han i stand til å velge en kjærlighet som er forbudt og håpløs? Cody må ta et valg som er farlig, nådeløst og vil kreve rotteblod. Men har han egentlig et valg?

Handlingen:
Hovedpersonen i denne fortellingen er en ung svartrotte han ved navnet Cody. Han har levet livet alene med sin mor i et stort villa hus i utkanten av byen.
Helt til den dagen de får besøk av en av de øverste kamprottene Slafs. Han var tidligere venn av Codys far og skal stå for treningen av Cody. Cody skal bli kamprotte når han blir stor.
Dette byr på store forandringer for Cody, som er vant til og ligge på en pute i villaen og spise cambaret ost og slappe av hele dagen. Nå skal han plutselig ut i verden og lære og slåss og bo i huler i jorden og ferdes i kloakk system.

Men Cody er ikke en hvilken som helst rotte. Hans far var en helt, en sanndrømmer, som kunne forutse ting som skulle skje. Har Cody arvet denne egenskapen? Eller vil han ikke kunne leve opp til svartrottenes forventninger til han.

Hvem vinner kampen mellem de veltrente svartrottene og de store lubne brunrottene?
Og hvem kan man stole på?

Min mening:
Denne boken passer perfekt for både jenter og gutter i alderen 10-14 år. Enten de skal utfordres og lese selv eller som høytlesning. Men må innrømme det som trekker litt ned hos meg er tykkelsen. Boken er veldig tykk, så egner seg ikke som en lettlest bok. Du må være en litt erfaren leser hvis du skal lese den selv. Men språket er lett og med slang og utrykk, hvilket gjør den litt morro og spesiell og lese.
For min skyld syntes jeg godt kapitlene kunne vært litt kortere. Da jeg noen ganger følte jeg ikke kunne overskue og lese da jeg er en person som ikke stopper mitt i et kapitel, måtte jeg virkelig ha tid før jeg satte meg ned med boken, da noen kapitler er på over 20 sider. Men dette er vel ganske for og kunne få alt med. Hva vet vel jeg, jeg er ingen forfatter. Du får vite utallig ganger at Cody liker Cambaret ost, hvilket jo forteller hvordan han er og sikkert greit for helt mindre barn med gjentagelse. Men tror ikke det er nødvendig fult så mange ganger, når boken er så tykk og derfor allikevel egner seg til mere utviklede lesere i den unge alder.

Vet at dette ble litt mye negativt. Men det er slett ikke sånn ment. Det er små detaljer, som alt i alt egentlig ikke har den helt store betydning. For jeg sitter jo tilbake med fornemmelse Wow.. boken var spennende. Historien er spennende og du har lyst til og fortsette og lese og lese for og finne ut av hva som vil skje. Og en ting som også var wow for meg er at boken fikk meg til og tenke.
En yngre leser ville nok ikke tenke de tankene, men jeg som har hat en dansk lærer som har prakket på meg med metaforer og tolkning av tekst, gjorde at jeg satt og fortolket og tenkte: hmm.. har han tenkt sånn og sånn når han skrev dette. Sammenligner han dette med det og det i virkeligheten. Osv osv..

Normalt hater jeg og fortolke tekster, men denne boken gjorde at jeg gjorde det automatisk :P Hvilket sikkert ikke var meningen man skulle hehe Men gøy allikevel med alle de tankene det satte i gang.
Alt i alt har jeg valgt og gi boken 4,5 stjerne ut av 6.

Dette fordi den er lettlest i språket og egner seg godt til de litt mere leseerfarne innenfor målegruppen. Og den passer til både jenter og gutter :)
Den er kjempe spennende og du får bare lyst til og fortsette og lese, for og finne ut av hvem som vinner krigen til slutt osv.
Det som trekker litt ned er at den er så tykk og kapitlene så lange, at det til tider ble litt uoverskuelig for meg og ta opp boken. For du vil gjerne kunne dedikere deg 100% til boken når du leser den :)


Sjekk også:
- Legg til på bokelskere
- Forfatterens hjemmeside
- Kjøp den hos Gyldedal
- Hør André Jerman lese 1 kapitel høyt
- Bokelskerinnen intervjuer Einar Lund
- Anmeldelse bok 2 (kommer i fremtiden)

Har du lest denne boken? Hva syntes du? Eller kunne du tenke deg :)

~MoonStar~

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar